Aktualności

Coaching – nowe oblicze rozwoju

Rozwój pracowników kojarzony jest dziś głównie ze szkoleniami. To w końcu one sprawiają, że tak cały zespół, jak i każdy z indywidualnych podwładnych, może zgłębiać wiedzę i podnosić poziom kompetencji. Niedawno szkolenia zyskały jednak poważnego konkurenta: coaching. Do tej pory był on znany jako metoda rozwoju jednostki poza życiem zawodowym; dziś coraz częściej wspomina się o nim właśnie w kontekście pracy. Dlaczego warto przyjrzeć się temu zjawisku?

Elastycznie w odpowiedzi na potrzeby

Coaching zawodowy często mylony jest ze szkoleniami czy mentoringiem, w rzeczywistości metoda ta znacznie różni się jednak od pozostałych. Przede wszystkim odpowiada ona bowiem na realne i bieżące potrzeby pracowników, co nie zawsze można powiedzieć o szkoleniach. Ich “sztywne” ramy i założony z góry program są bardzo trudne do zmodyfikowania i dopasowania do oczekiwań słuchaczy w trakcie spotkania. Coaching tymczasem polega na aktywnej wymianie zdań między uczestnikami a trenerem, podczas której każdy może podzielić się własnymi doświadczeniami i uczyć się na przykładzie swych działań. Dzięki tej elastyczności, zjawisko niedopasowania coachingu do potrzeb pracowników właściwie nie występuje. Mimo wszystko, do tej pory, jeśli o coachingu w firmach w ogóle była mowa, to zdecydowanie wyłącznie w kontekście kadry zarządzającej – tymczasem metoda ta doskonale nadaje się do budowania kompetencji wszystkich członków zespołu.

Doskonała harmonia

Czy korzystanie z tak nowoczesnych rozwiązań rozwojowych ma jednak sens w przypadku każdej firmy? Jak twierdzi Grzegorz Zawiłowski, akredytowany coach superwizor Izby Coachingu oraz trener CC Innovation, wykorzystywanie kompetencji coachingowych do rozwoju organizacji i usprawnienia zarządzania możliwe jest tylko wtedy, gdy obie zaangażowane strony mają wysoką samoświadomość – tzn. występuje otwartość i brak służbowych zależności. Co jednak z tradycyjnymi szkoleniami – czy popularyzacja coachingu negatywnie wpłynie na ich obecność na rynku? Z jednej strony może się okazać, że tak, ale na pewno nie w dużym stopniu. Zwykłe szkolenia są bowiem doskonałym rozwiązaniem szczególnie dla tych pracowników, którzy są dopiero na początku swej kariery zawodowej. Podczas takich spotkań można zdobyć twardą wiedzę i nabyć umiejętności niezbędne do poruszania się w zawodowej rzeczywistości. Coaching przydaje się zaś w budowaniu kompetencji miękkich, takich jak zarządzanie (dla menedżerów) czy usprawnienie pracy w zespole (dla specjalistów). W życiu polskich przedsiębiorstw na pewno znajdzie się więc miejsce zarówno dla standardowych szkoleń, jak i dla innowacyjnego coachingu.

Share this Story
  • Aktualności

    Coaching – nowe oblicze rozwoju

    Rozwój pracowników kojarzony jest dziś głównie ze szkoleniami. To w końcu one sprawiają, że tak cały zespół, jak i każdy z ...
Load More Related Articles
Load More By Marzena Zarembska
Load More In Aktualności

Check Also

Nawet 80% dofinansowania na rozwój dla firm ze Śląska!

Podmiotowy System Finansowania (PSF) usług rozwojowych zaczął funkcjonować ...