Branża HR, Porady ogólne

Pracodawcy nie znają rentowności szkoleń

monitorowanie szkoleńOrganizacja i udział w szkoleniu pracowników jeszcze nie świadczy o tym, iż podwładni zwiększyli swoje kompetencje, a inwestycja przełoży się na lepsze wyniki finansowe firmy. Przedsiębiorcy w większości oceniają samo szkolenie, a nie jego wyniki – wynika z badania BPSC.

BPSC jest firmą informatyczną, która dostarcza systemy komputerowe wspierające zarządzanie przedsiębiorstwem w różnych obszarach, czyli oprogramowanie klasy ERP/MRP. Firma, która automatyzuje narzędzia HR zbadała, jak firmy monitorują proces szkoleniowy kadr. Okazuje się, że większość pracodawców prowadzi analizy w tym obszarze. Problemem jest jednak to, co badają pracodawcy.

Nikogo nie obchodzą wyniki?

Szkolenia pracownicze organizuje się po to, by dbać o rozwój pracowników, podnosić ich kompetencje i umiejętności, które następnie będą mogły zostać wykorzystane dla dobra firmy. Z ankiety BPSC wynika jednak, że niewielu pracodawców sprawdza skutki organizacji zajęć, a jeszcze mniej bada ich rentowność. 39 proc. bada poziom zdobytej przez pracowników wiedzy. Nieco ponad jedna trzecia respondentów sprawdza, jak w praktyce wygląda wykorzystanie zdobytych kwalifikacji. Tylko 7 proc. przedsiębiorców analizuje ROI, czyli wydawałoby się najważniejszy wskaźnik dla pracodawcy inwestującego w rozwój pracowników.

Co się bada po szkoleniu?

Pracodawcy nie są całkowicie oderwani od rzeczywistości, ponieważ monitorują szkolenia, ale nieco w innych obszarach. Zamiast efektów badają sam przebieg kursu. Na swoją ocenę w większości przypadków może liczyć prowadzący zajęcia – 80 proc. przypadków. 70 proc. firm dokonuje ogólnej oceny szkolenia. Podobny odsetek przedsiębiorstw poddaje ocenie także dostawcę usługi. W związku z tym to firmy szkoleniowe i sam przebieg szkoleń są poddawane analizie, a nie to, w jaki sposób dane szkolenie wpłynie na działanie firmy lub czy w ogóle było potrzebne.

Dzieje się tak dlatego, że obszary, którymi się interesują są łatwiejsze do oceny. Zdecydowanie prościej jest pracownikom wypełnić ankietę, zawierającą pytania: czy szkolenie było ciekawe? czy prowadzący był przygotowany? czy ćwiczenia miały charakter praktyczny? Trudniej po pewnym czasie sprawdzić, jak dane szkolenie przysłużyło sie dla firmy, jakie dało efekty. Pracodawcom i działom personalnym brakuje więc narzędzi do monitorowania wyników szkoleń.

Share this Story
  • monitorowanie szkoleń
    Branża HR Porady ogólne

    Pracodawcy nie znają rentowności szkoleń

    Organizacja i udział w szkoleniu pracowników jeszcze nie świadczy o tym, iż podwładni zwiększyli swoje kompetencje, a inwestycja przełoży się na ...
Load More Related Articles
Load More By Barbara Trela
Load More In Branża HR

Check Also

Mentor znaczy mądry

Ktoś niezwykle mądry powiedział kiedyś, iż stanie w ...